کارکرد سیاسی مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

انجام فرایض مذهبی در مسجد دارای جنبه سیاسی نیز می باشد برای مثال نماز جمعه از جمله کارکردهای عبادی سیاسی مساجد از صدر اسلام تا زمان حال می باشد. پیامبر اکرم علیه السلام هنگام هجرت و قبل از رسیدن به مدینه در فاصله 500 متری مسجد قبا در محلی که اکنون مسجدی به نام مسجد جمعه بنا شده است اولین نماز جمعه تاریخ اسلام و پس از ورود به مدینه نماز جمعه را به طور مرتب اقامه نمودند (رستگاری ص2).

در ایران تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ گاه نماز جمعه در همه جا و به صورت عمومی و مرتب برگزار نشد اما با ظهور انقلاب اسلامی این فریضه الهی با همان عظمت و شکوه و خصوصیاتی که در صدر اسلام داشت احیا گردید. پروفسورحامد الگار در مقاله ای تحت عنوان "امام خمینی و احیای نماز جمعه" می نویسد: "احیای واقعی نماز جمعه در ایران یکی ازدست آوردهای عظیم انقلاب اسلامی ایران است."
امام خمینی جایگاه ویژه ای برای اقامه نماز جمعه قایل بودند و در تحریرالوسیله ضمن تبیین احکام نماز جمعه فرموده اند:" نماز جمعه و دوخطبه آن از جایگاه عظیم سیاسی مثل حج و عید قربان و فطر برای مسلمانان برخوردار است." ایشان در سخنان دیگری درباره محتوی خطبه ها فرموده اند " در خطبه نماز جمعه مقدرات مملکت بیان بشود، مسایل سیاسی که در مملکت جریان پیدا می کند، مسایل اجتماعی که باید در مملکت جریان یابد، گرفتاری ها واختلافات مسلمان ها در آن خطبه ها باید طرح بشود ورفع بشود." (رستگاری، ص3).
در حقیقت مساجد ایران نقش موثری در آگاهی و بیداری توده های مردم در دوران انقلاب داشتند و در درون این پایگاههای عظیم بود که اقشار انقلابی ایران با مسئولیت های دینی و وظایف انقلابی خود آشنا شدند و خود را برای یک نبرد طولانی به منظور حاکمیت بر سرنوشت خویش آماده ساختند. حمله به مسجد گوهرشاد در زمان رضا شاه و کشتار مردم، به توپ بستن حرم امام رضا علیه السلام توسط روسها و همچنین حمله و به آتش کشیدن مسجد جامع کرمان و کشتار مردم نشانگر اهمیت مسجد در مبارزات مزبور و نشانگر عنادی است که قدرتهای سیاسی نسبت به این مکان مقدس داشته اند.
برگزاری مجالس ختم برای شهدا و تحصن در مساجد از دیگر کارکردهای سیاسی مسجد در اوایل شکل گیری انقلاب بود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 10
بازدید ماه : 150
بازدید کل : 3759
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1